ایده هایی برای ساختن کارمندان...

الف )کارمندان خود را با پرچمی که در دست دارید رهبری کنید.
یک مدیر رهبر گروه خود است. مهم نیست که این گروه شرکتی بزرگ متشکل از 600 کارمند است یا یک شرکت کوچک شش نفری ، باید  همواره با کارمندان خود مانند یک رهبر واقعی برخورد نماید. با پرچمی در دستانش تا کارمندان بتوانند از او پیروی کنند. در این نقل قول تفکر زیادی به خرج رفته : {سرعت رئیس و رهبر} سرعت تیم را مشخص می کند. « حالا اگر موتور لوکوموتیو ( مدیر ) شصت کلیو متـر در سـاعت سـرعت داشتـه باشـد ، آیا سـرعت واگنها همین مقـدار نخواهد بود ؟  آنها با...  همین سرعت حرکت کنند. از طرف دیگر ، اگر سرعت موتور لوکوموتیو کم شود، یا حتی خراب شود ، واگن ها چه می شوند؟
« یک سازمان ، سایه امتداد یافته یک مرداست » – آن مرد شما هستید . رئیس شرکت. ارزشها و اعتقادات شما در تمام شرکت گسترده می شود. اگر افراد شرکت کارمندان خوبی باشند و ارزشهای شما معمولی باشد ، روی  کارمندان اثر خواهد گذاشت البته سه سال طول می کشد که شخصیت ، حسن نیت و آبروی شما را زیاد کند . اما تنها سه ماه اشتباه  کافی است که اعتبارتان شدیداً کم شود.
ب) اعتماد به نفس کارمندانتان را افزیش دهید.
هر مدیری که می خواهد کارمندانش را بسازد باید مطمئن شود که اعمال خودش سازنده ، عزت نفس کارمندانش است. او باید خالصانه معتمد باشد که کارمندانش می خواهند کارکنند و با هدف کارکنند.
رابطه خود را با کارمندانتان به روش ژاپنی پایه ریزی نمایید. رابطه مستحکمی بسازید که به راحتی متزلزل نشود . رابطه ای بر اساس دوستی ، برابری و برادری.
این نمی تواند یک روزه انجام شود. در واقع این یک فرایند دایمی است . یک فرایند عادت ساز که به تدریج صورت می گیرد. چگونه؟
به چند راه و نکته اشاره می کنم. مچ کارمندانتان را موقع کار دست بگیرید! بله قربان وقتی می بینید یکی از کارمندانتان در حال انجام کاردرستی است بشنوید و نگاه کنید مچ او را بگیرید فقط متوجه شدن کافی نیست آنرا آزادانه مطرح کنید. حتی در یک مناسبت مربوط به آن کار آنرا مطرح کنید و حتی آنرا بنویسید . یادتان باشد که قلم از شمشیر قدرتمند تر است . هرگاه که کاردرست کارمندتان را دیدید باید یک مدل بدهید فکر کنید این را عادت خود بکنید : مطمئن باشید از این عمل سود خواهید برد.
به آنها امنیت بدهید ، آموزش بدهید ، تمرین دهید ، پول بدهید ، اجازه بدهید مبارزه کنند و از همه اینها مهمتر و بالاتر رضایت شغلی بدهید .  همانطور که از رئیس خودتان انتظار دارید ، هرکسی در این دنیا یک رئیس دارد . هرکس به طریقی وقتی واقعاً  قصد دادن امنیت ، آموزش ، مبارزه ، پول و دیگر چیزها را به دیگران دارید ، باور کنید فقط به اندازه توان نهادی که در آن کار می کنید قادر به این کار خواهید بود.
هیچ محدودیتی برای کارهایی  که می توانید برای کارمندانتان انجام دهید وجود نداد . مسأله همیشه مقدار پول و وقتی که برای کارمندتان هزینه می کنید نیست . بلکه چگونگی لطف کردن به دیگران هم به حساب می آید خیلی از رؤسا در سال جدید عیدی های سنگینی به کارمندان می پردازند . اما آنها این پول را می دهنـد چـون بایـد بدهند باید با احساس داده شـود. چیـزی که هنگام پـرداخت می گوییم 10 درصد قضیه است. آنچه چشمانتان می گویند 20درصد ، آنچه ذهنتان می گوید 30درصد،آنچه قلبتان می گوید برابر 40درصد کل موضوع ارزش دارد! این را به یاد داشته باشید تا هرگز اشتباه نکنید. با الگوی خوب بودن ، نظم را به آنها بیاموزید وقتی می خواهید کارمندانتان را بسازید باید نظم را به طریق معقولی به آنها بیاموزید . انجام این کار یک شبه غیر ممکن است این کار تلاش منظم و پیگیرانه می طلبد این مثل روشن وخاموش کردن چراغ نیست نمی توانید بگویید : امروز شرکت را منظم می کنم و بعد استراحت کنید!
ج) اشتباهات کارمندان را با وقار و احترام ببخشید .
یک امریکایی می گوید: « حتی مـداد رئیس کل هم تهش پاک دارد » به عبارت دیگر حتی رئیس کل هم می تواند اشتباه کند. افراد بشر همه کارمند هستند و کارمندان هم انسانند. انسانها دچار ضعف های درونی مانند تنبلی ، حرص ، کم حوصلگی ، دروغگویی غصور و اینطور مشکلات می شوند. وقتی این ضعف ها را به عنوان یکی از عناصر درونی کارمندتان بشناسید می توانید آنها را در خاطر داشته باشید و از آنها به نفع اهدافتان استفاده کنید. می توانید « فاکتور تخفیف لازم را به هنگام برخورد با آنها بکار برید » آنها ممکن است دچار ضعف هایی مثل موارد زیر باشند :
•    ممکن است کارمندان وقتی بیشتر از حد نیاز برای انجام کاری در نظر بگیرند.
•    کارمندان همه تمایلی درونی به انجام تقلب دارند مگر آنکه جو بیرونی سیستم بازدارنده باشد.
•    وقتی کارمندان تقلب می کنند مدیر گروه به اندازه آنها مقصر است فضای مساعد برای انجام تقلب را ایجاد کرده است.
•    هرگز اجازه ندهید که کارمندتان شما را فریب دهد اگر کسی صداقت کاری نداشته باشد و برای مدت زیادی این را در نظر نگیرید باعث می شوید کارمند صادقتان به عدم صداقت تشویق شود . نگذارید کارمندانتان با گول زدن و تقلب کارشان را پیش ببرند.
•    یادتان باشد که یک کارمند یا صادق یا نا صادق است ، درست مثل اینکه یک زن یا حامله است یا نیست امکان ندارد که او کمی حامله باشد. با این حال در صورتی که فکر می کنید کارمندتان انسان خوبی است اشتباهات کوچک و نادر او را تا حد معقولی ببخشید.
{از اینکه می گویند کارمندان مثل سیب هستند تعجب نکنید !‌وقتی یک سیب که رویش لکه دارد گیرتان می آید چه {کاری می توانید بکنید؟
می توانید او را دور بیندازید و یا بعد از برداشتن لکه سیب با چاقو آنرا بخورید . 96درصد اوقات لکه خیلی عمیق نیست سیب بدون لکه هم بسیار گران است. به طریق مشابه  اکثر کارمندان همکاران و مشاوران شما مثل سیب هستند * – باید ضعف های آنها را با «  چاقوی ذهنی » خود در آورید و از نقاط قوت آنها برای سود بری دو جانبه استفاده کنید.
شاید نام میکل آنژ که مجسمه  داوود را تراشیده  است شنیده باشید. این مجسمه به عنوان یکی از بزگترین هنرهای ساخته ی دست بشر شناخته شده سنگ مرمری که میکل آنژ بکار برد ناقص و رگه دار بود . خیلی از هنرمندان قطعه مرمر که رگه ها یش حتی از دور با چشم غیر مسلح دیده می شد را بررسی کرده و گفته بودند « کاری نمی شودکرد»
آنها از تلاش برای چشم پوشی از عیب ها سرباز زدند. میکل آنژ وقتی به سنگ نگریست تزئینی کافی برای دیدن فرم هیکل داوود که در سنگ  منتظر آزاد شدن گشته بود را داشت.
میکل آنژ نقص ها را ندیده گرفت او ویژگی های مهمتر را دید و به قطعه سنگ مرمر نگریست او اشکالات سنگ را مثل لکه نرم سیب در آورد ، انگار که هیچ رگه ای در آن نبوده است این سنگ از درون ، پس ازآنکه کمی تراشیده شد مرمرخیلی خوبی بود . به همین سادگی همه ما می توانیم میکل آنژ باشیم .
همه ما کارمندانمان را در نظر داریم اگر نتوانیم مانند میکل آنژ فکر کنیم تنها نقص های کارمندان را خواهیم دید و قادر به افزایش سود دهی صنعتمان نخواهیم بود . باید دیدگاه صحیح و انعطاف پذیر داشته باشیم و برای افزایش و آزاد سازی توانایی های کارمندانمان تلاش کنیم.}
د) از تیم خود یک برنده بسازید.
یک تیم برنده تیمی است که اعضای آن با هم کار می کنند. ژاپنی ها این را خیلی خوب می دانند کار تیمی محور موفقیت آنها در دنیای تجارت است.
صنعت مانند یک ماشین پیچیده است – تمام قسمت های یک سیستم ماشین به آرامی و با کمک یکدیگر کار می کنند تا آن را به حرکت در آورند چگونگی تشکیل یک تیم برنده موضوع تحقیقات گسترده و سال ها تجربه ی همراه با آزمون و خطا بوده است در اینجا چهارراه اصلی که به نظرمان بهترین راه ها ست می آوریم:
الف ) تنها دستور مدیر کافی نیست
هرایده ای برای موفق شدن باید توسط هر یک از اعضای تیم درک شود . هریک از اعضای ارکستر باید بتواند نت را خوانده و روی ساز خود اجرا کند تا آهنگ زیبایی ساخته شود او باید تمام نت های دیگر را به خوبی نت خودش بفهمد اگر هریک از نوازندگان نت خود را بنوازند نتیجه تنها سرو صدای ناهمگون خواهد بود . حتی یک مسابقه قایق سواری ، سریعترین تیم گروهی است که اعضای آن با نظم کامل و هماهنگ با هم پارو می زنند.
آیا هرگز فکر کرده اید که چرا گاهی یک بازیکن شاخص برای بازی در تیم انتخاب نمی شود شاید این بازیکن به طور فردی خیلی عالی بازی کند اما ظرفیت فدا کردن منافع شخصی برای منافع تیم را نداشته باشد.
بعنوان رهبر تشکیلات نهاد خود باید اطمینان حاصل کنید که تیم کاری خوبی دارید نه اینکه هریک از افراد تیم خوب هستند.
ب) برابری در فداکاری کردن.
وقتی صحبت می کنید کارمندتان به حرف های شما گوش می کند . وقتی کاری انجام می دهید او شما را می بیند بنابراین باید مواظب تمام حرف ها و اعمال خود در اداره باشید اگر همه افراد شرکت ساعت کاری و تلاش برابر داشته باشند مطمناًبه هدف خود می رسید.
هرتیمی چـه تیم کاری یـا تیم ورزشی باشـد ماننـد خانواده ای متشکل ازشوهر ، زن و فرزندان می باشد آن طور که مشهود  است . خانواده یک گاری است که زن و شوهر دو چرخ آن هستند. اگر یک چرخ بشکند گاری چپ می کند اگر یک چرخ آهسته بچرخد جهت حرکت عوض می شود و ممکن است پسـرفـت کنـد !  اگر یـک چـرخ اصـلاً حرکت نکنـد گاری بـدون اینـکه ذره ای پیش بـرود دور خـود  می چرخد.حتی اسب هایی که گاری دوچرخه را می کشد باید سرعت یکسان داشته باشند . این تمام چیزی است که در کار همگانی باید رعایت شود ... برابری میزان تلاش افراد برای پیش بردن کارها.
ج) کنار آمدن با کارمندان
این بستگی به نظر شما درباره کارمندانتان دارد. احساسی که نسبت به خودتان دارید هم خیلی مهم است . هم برای کارمندان دیگر و هم برای خودتان اگر نسبت به خود احساس خوبی نداشته باشید داشتن احساس خوب نسبت به دیگر کارمندان و کارکردن با آنها برایتان مشکل خواهد بود.
هرگز سرتان آنقدر شلوغ نیست که نتوانید از کارمندانی که خوب کار می کنند تشکر کنید سعی کنید دنبال فرصت برای تشکر باشید.
هرگز فکر تشکر و لبخند را در رابطه با کارمندانتان فراموش نکنید.
آیا به پیشنهاد های آنان گوش می دهید و آنها را بکار می بینید ؟ آیا برای آنها ارزش و اعتبار قائلید؟ یادتان باشد که عادات خوب از موقعیت خوب یا ثروت ناشی نمی شود . واقعیت آن است که مردم به دلیل عادت های خودبشان به موقعیت ها ی خوب می رسند این مثل همان واقعیت است که آدم به دلیل خوشحالی نمی خندد بلکه به علت لبخند زدن خوشحال است . به صورت منبعی از عادات و نظرهای خوب درآیید.
د) خود را به جای دیگران بگذارید.
هر عضوی از یک تیم مسائل و مشکلات خود را دارد. مشکلات اعضای تیم را از زاویه دید خودشان بنگرید خودتان را به جای دیگران بگذارید تا جایی که ممکن است در حل هر مشکلی به آنان کمک کنید ( طرح ص 53 ) روح تلاش برای حل مشکل مهم است و با هر بار تلاش شما برای حل ، حتی اگر مشکل حل نشود کارمندتان از اینکه شما سعی داشته اید به او کمک کنید خوشحال خواهد شد.
عادت اینکه خود را به جای دیگران بگذارید باعث ایجاد همکاری بهتر بین اعضای تیم خواهد شد همکاری را باید شما شروع کنید حتی اگر دیگران به آن تن در ندهند اینکار را متواضعانه به عنوان قسمتی از وظیفه خود انجام دهید تواضع داشته باشد.
هیچ محدودیتی در مقدار کاری که یک نفر می تواند انجام دهد وجود ندارد به شرطی که برایش مهم نباشد که چه کسی از کارش بهره برداری می کند ساختن تیم کمک زیادی می کند دور خود یک گروه کارآمد هسته ای تشکیل دهید بیلونر امریکایی پل گتی به تیم خود مردانی با ذهنیت میلیونی می گوید این ذهنیتی ثبت و پیشرونده ، حساس نسبت به هزینه و  مبتنی بر سود آوری دارند و آنها در اطراف خود روحیه کار تیمی را می سازند و این هرمی می سازد ک نوک آن اشاره به ماه دارد! شجاعت یعنی یادگیری مهارت های جدید برای آنکه برای تیم مفید تر باشیم  و همچنین با کارهای مبارزه جویانه برخورد راحتی داشته باشیم . به تغییر دادن موقعیت بازیکنان ادامه دهید نه فقط برای تنوع بلکه برای آنکه دریابید که هریک از بازیکنان بهترین خالی خود را پیدا کرده و همچنین بتوانند مشکلات همکاران خودرا درک کنند.
هـ) درست ارتباط برقرار کنید.
به این فکر کنید شما همواره می خواهید رئیستان دستورهای واضحی صادر کند لغات ساده به کارببرد و مانند بودا صحبت کند یعنی با آرامش آیا شما همین موارد را در ارتباط با تیم کاری خود رعایت می کنید؟
بگذارید 13 قسمت مهم بدن را که برای ارتباط بهتر استفاده از چیزی بسیار مهم تر از این سیزده مورد خوش را فراموش نکنید : ذهن
1 ـ  سر
از این عضوبرای نه گفتن در زمان مناسب استفاده کنید برای گفتن نه در زمان مناسب شک نکنید در این صورت دیگران می فهمند که شما یک آدم حسابی هستید به هر چیزی بله نمی گویید و احترامشان نسبت به شما افزایش می یابد نه اینکه فقط دوستتان داشته باشند.
2 ـ  چشم
در لحظه مناسب بگویید که متاسفم وقتی اشتباه می کنید طوری با احساس و گرمی بگویید متاسفم که دیگران حس کنند که اشتباهاتشان شما را هم اندازه آنان اذیت کرده است بگذارید چشمانتان این را نمایش دهد همکاران به خاطر این اظهار تاسف ها به شما احترام می گذارند و سخت تر و هوشمند انه تر کار خواهند کرد چون می دانند که شما هم تاسف های آنها را می پذیرد مردم از بکار بردن حس درونی خود در کارها می ترسند چون حس می کنند رنج ناشی از اشتباه احتمالی بیش از آن است که اصلاً ندای قلبشان را نشوند.
3 ـ  گوشها
وقتی در گل و لای گیر می کنید با یک گوش بشنوید و از گوش دیگر بیرون بدهید.
4 ـ   بینی
بینی خود را در فعالیت های رئیس همکاران ، هم گروهی  ها ، مشتری ها و فروشنده ها فرو برید با این کار می توانید هموراه نسبت به آنچه در جریان است مطلع باشید.
5 ـ دهان
تنها به کلمات و حرف ها بسنده نکنید منظورتان را به کارمندان نشان دهید و بگویید که منظورتان این است .
6 ـ   لب ها
لبخند بزیند ... همیشه یک لبخند ارزانترین راه برای بهترکردن ظاهرتان است. لبخند یک منحنی است که همه چیز را صاف می کند.
7 ـ   قلب
آن را برای تشکر کردن در لحظات مناسب بکار برید. وقتی لازم است بگویید متشکرم نه خیلی زود و نه خیل دیر .
8 ـ  گلو
هر زمان با مراجعه به عقلتان دریافتید که یکی از افراد تیم بیش از حد کم یا زیاد بار گروه را به دوش می کشد سکوت نکنید . بی تفاوتی در روابط انسانی خیلی بد است . در دراز مدت به خاطر این رفتارتان احترام زیادی کسب خواهید کرد.
9 ـ  انگشتان
انتقاد نکنید هیچ کس از انتقاد خوشش نمی آید . هیچ انتقادی را نسبت به خود نپذیرد هنگام شنیدن انتقاد عمل مورد انتقاد را جدا از خود بدانید بعد تلاش کنید دیدگاه منتقد خود ا بفهمید شاید این انتقاد ناشی از حسادت باشد یا شاید کار شما در جهت اهداف تیم نیست اگر حس می کنید باید از کسی انتقاد کنید یادتان باشد وقتی یک انگشتان به دیگری اشاره می کند سه تای آنها به شما اشاره دارند.
10 ـ   سکوت
سکوت مثل تندر می آید وقتی دختر 6 ساله ، همسر 36 ساله و مادر 66 ساله شما سکوت می کنند چه می شود ؟ این به صورت تحمل ناپذیرترین صدا برایتان درمی آید هنگام کار با مردم هم این موضوع صادق است.
11 ـ  شکم
یک مخزن فشار خیلی خوب اگر شیر امنیت نداشته باشد به هیچ دردی نمی خورد در اکثر مواقع آخرین بار کاه است
که پشت شتـر را می شکنـد عجیـب اسـت اما همیشـه نقـاط شکسـت بـه مسائـل خیلی کـوچـک  و بی اهمیت مربوط می شوند سعی کنید بـه مسـائـل کـوچـک بخنـدیـد . خنـده خـوب ، خنده حقیقی ، همیشه از شکم می آید.
12 ـ  پا
خانم پ-ت – بوشا به خاطر سرعت زیاد در همان یک مایل مدال ها را برد اگر گاهی یک لیوان آب برای همکارتان ببرید محبوب همه افراد خواهید بود در این صورت او هم بهتر کار خواهد کرد.
13 ـ گردن
هر از گاهی سعی کنید قهرمان باشید هرگاه کارخوبی انجام دادید کارمندان دیگران به دور گردنتان مدال می اندازند . این باعث می شود گردنتان صاف تر بایسته و سر افراز شوید .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.