اخلاقیات در مدیریت...

اخلاقیات (morals ، Ethics) چیست؟

اخلاق، معرفتی است که از افعال اختیاری انسان بر اساس یک سیر عقلایی شکل می گیرد.

اخلاق حرفه ای، مجموعه ای از اصول و استانداردهای سلوک بشری است که رفتار افراد و گروه ها را تعیین می کند. در حقیقت، اخلاق حرفه ای، یک فرایند تفکر عقلانی است که هدف آن محقق کردن این امر است که در سازمان چه ارزش هایی را چه موقع باید حفظ و اشاعه نمود...  

مهم ترین متغیر در موفقیت سازمان ، اخلاق حرفه ای است. اگر چه انسان ها در مصداق موفقیت و تعریف آن ، دیدگاه واحدی ندارند، اما همه موفقیت طلب هستند. به عبارت دیگر، موفقیت در زندگی شخصی ، شغلی و حیات سازمان ، آرمان مشترک و معنا بخش آدمی است.

تعدادی از عوامل اصلی و موثر در موفقیت سازمان ، عبارتند از:

منابع انسانی، تکنولوژی و دانش فنی، پول و سرمایه، رضایت مشتری، سهم بازار ، مشارکت سازمانی ، مزیت رقابتی و توان فناوری که نقش این عوامل در موفقیت سازمان ها، همیشه یکسان نیست؛ بلکه وزن و اهمیت هر یک از آنها با هویت و وضعیت سازمان ( آرمان، اهداف، حرفه، صنعت، محیط و...) همبستگی دارد.

موانع موفقیت نیز عبارتند از:

تنش های درون سازمانی ، تعارض های غیرکارکردی، ضایعات، تهدیدهای محیط ، ضعف تبلیغات و اطلاع رسانی، ضعف روابط عمومی، ضعف مدیریت و...

در این راستا؛ استقرار اخلاق حرفه ای در سازمان، ضرورت داشته و با ایجاد آن علاوه بر رضایت مشتریان و افزایش سهم بازار می توان به افزایش کارایی و توان کارکنان، بهبود روابط بین آنها و افزایش میزان مشارکت آنها در تصمیمات مدیریت و سازمان و نقش آفرینی در سازمان امید بست. در واقع بدون وجود اخلاقیات در سازمان، هیچگونه پایبندی به اهداف و مناسبت های بین افراد وجود نداشته و امکان موفقیت سازمان در جنبه های مختلف بوجود نخواهد آمد. وجود اخلاق حرفه ای در سازمان یک مزیت رقابتی است. فرد آر. دیوید می گوید: در سازمان، اصول اخلاقی خوب از پیش شرط های مدیریت استراتژیک خوب است؛ اصول اخلاقی خوب ، یعنی سازمان خوب.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.