TRIZ و بهره وری...

بهره وری به معنای کارآئی و اثربخشی است. کارآئی نمایانگر میزان استفاده از منابع مادی و انسانی و اثربخشی درجه نیل به اهداف است. بکارگیری TRIZ در هر دو مورد مؤثر و کارساز است.

یکی از قانونهای اساسی در TRIZ  میل به حداکثر بهره‌وری یا کمال‌گرایی است، به این معنا که سیستم‌های فنی باید به سمت حداکثر بهره‌وری میل کنند. این شاخص از خارج قسمت میزان آثار مفید یک سیستم (Ui) بر میزان آثار مضر آن سیستم( (Hj به دست می‌آید...  

 Ideality = Benefits / ( Costs + Harm) = Ui / Hjآثار مفید شامل تمام نتایج ارزشمند حاصل از عملکرد سیستم است و آثار مضر شامل تمام ورودی‌های نامطلوب از قبیل هزینه، انرژی مصرفی، آلودگی، خطرات احتمالی و ... است. وضعیت ایده‌آل، وضعیتی است که فقط بهره داشته باشیم و هیچ اثر مضری در کار نباشد. در امور طراحی و ساخت، مهندسان باید آن قدر به کار خود ادامه بدهند تا بهره‌ها را افزایش دهند و هزینه کارگر، مواد، انرژی و عوارض جانبی را به حداقل برسانند. طبیعتا وقتی در جهت افزایش بهره‌وری گامی برداشته می‌شود و نتیجه‌اش افزایش آثار زیان‌بار است، باید به مبادله متوسل شد، اما قانون کمال‌گرایی، طراحی و ساخت را به سمتی می‌برد که هرگونه مبادله یا تناقض را حذف یا حل کند. نتیجه نهایی و ایده‌آل، محصولی خواهد بود که در آن عملکرد {کارکرد} سودمندانه وجود دارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.